Arabic readers among us, soo gala.

Dedicated for Somaliland politics and affairs.

Moderator: Moderators

User avatar
ZubeirAwal
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 15174
Joined: Sat Mar 19, 2011 1:05 pm
Location: No one feels safe from hypocrisy except the hypocrite.

Arabic readers among us, soo gala.

Post by ZubeirAwal »

Translate this if you will, seems like a interesting document:

نسـب آل إسحاق
لم تفصح المصادر الحضرمية عن نسب أسرة آل إسحاق بصورة واضحة بل غالبها إشارات غير مغنية ولا أدري ما العلة في ذلك ، فربما يكون السبب هو ضياع كثير من المصادر الحضرمية أوقلة إهتمام الحضارمة بعلم الأنساب وعدم توسعهم فيه رغم وجود بعض المعلومات العامة عن آل اسحاق في بعض المصادر اليمينة ، ولكن بالتتبع والإستقراء لغالب تلك المصادر نستطيع أن نوجز الكلام عن نسبهم في ثلاثة أقوال ومن ثم نذكر ما ترجح لدينا
القـول الأول
أنهم من كندة وهو قول ابن جندان ذكره في كتابه (الدرر والياقوت) حيث قال (وآل اسحاق من شيبان بن الفاتك من معاوية الأكرمين من بطون كندة ، ويقال أنهم من ولد زهير بن طهفة الكندي الحارثي الصحابي رضي الله عنه.ثم ذكر سلسلة النسب إلى زهير بن طهفة وقال ، وجد هذا النسب في آخر إجازة الإمام العارف بالله الشيخ شيبان بن أحمد بن إسحاق الحضرمي الكندي).أ.هـ
وقال بهذا الشيخ سالم بن عفيف رحمه الله ، وقال بعضهم أنهم يرجعون إلى إسحاق بن محمد بن الأشعث بن قيس الكندي ، ولكن هذه الأقوال ضعيفة لكونها حديثة ولا دليل عليها ، إضافةً إلى أنه مخالف لما عليه جمهور آل اسحاق ، إذ أنهم على فئتين فئة قالت بأنهم من بني العباس والفئة الأخرى قالت بأنهم حسينيون من نسل جعفر الصادق
ويبدو أن سبب هذا القول أعني نسبتهم إلى كندة هو ظن بعض المؤرخين الحضارمة أن غالب مشائخ حضرموت كانوا قبائل حملة سلاح ومن ثم تركوه ، وعلى هذا فهم من قبائل حضرموت ، وقد أشار إلى هذا أحمد بن حسن العطاس في (السفينة المجموعة) حيث قال : (وغالب المشايخ في جهة حضرموت كانوا قبائل حاملين للسلاح وتركوه زهداً في الشر وأسبابه ، مثل آل باجمّال وآل باعبّاد وآل إسحاق وغيرهم من المشائخ)أ.هـ
إلا أن هذا القول لا يعني إنتساب غالب مشائخ حضرموت إلى قبائلها لكونهم كانوا حملة سلاح لأن حمل السلاح ليس مقتصراً على القبائل فقط
القول الثاني
أنهم عبّاسيون أي من بني العباس بن عبدالمطلب فيرجعون إلى إسحاق بن عيسى بن موسى بن محمد بن علي بن عبدالله بن العباس رضي الله عنه ، وهذا قول منتشر عند فئة من آل اسحاق حتى ان بعضهم كانوا يذكرونه في أشعارهم ويتفاخرون به ، فقد قال علي بن حسن العطاس في (سفينة البضائع) حين ترجم لوالدته الشيخة فاطمة بنت أبي بكر حيث قال ( وأما الوالدة فهي فاطمة بن الشيخ إبي بكر بن الشيخ القطب شيبان بن الشيخ أحمد اليتيم ، تلميذ الشيخ سالم بن سهل بن عبدالله بن أحمد بن سهل بن أحمد بن عامر بن إسحاق الهينني ، يقال أن آل اسحاق من نسل العباس عم النبي صلى الله عليه وآله وسلم ، وإلى هذا أشار بعض الشعراء منهم في شعره وما أظنه يصح وكذلك يقال في آل باجابر من نسل عقيل بن أبي طالب. وقد سئل الحبيب عبدالله بن علوي الحداد عن ذلك فلم يوافق عليه وقال : إلى الدين والإسلام ينسبون أحسن).أ.هـ
قلت رد الحداد للنسب بغير بينة غير مقبول فالناس مستأمنون على أنسابهم مالم يدعوا الشرف أويثبت خلافه ، فلابد من البينة في مثل هذه الأمور إذ أن المثبت مقدما على المنفي إذا كان النفى بغير بينة . وقد وُجدت وثيقة شبه قديمة عند بعض آل إسحاق فيها سلسلة نسب منتهية إلى عبدالله بن عباس رضي الله عنه وهي بهذه الصورة : أحمد بن عامر بن عبدالله بن أحمد بن محمد بن عبدالله بن موسى بن محمد بن عيسى بن إسحاق بن عيسى بن موسى بن محمد بن الإمام بن علي بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب بن هاشم
إلا أن هذه السلسلة فيها انقطاع وسقط كبير حيث سقط منها ما يقارب سبعة رجال. ورغم هذه القرينتين في إنتساب آل إسحاق لبني العباس إلا أن هذا القول مازال بحاجة إلى دراسة وتحرّي ومزيد من الأدلة
القول الثالث
أنهم حسينيون من نسل جعفر الصادق وهم أبناء إسحاق المؤتمن بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علي زين العابدين بن الحسين بن علي بن أبي طالب ، وهو قول الشيخ سالمين بن سعيد بن إسحاق رحمه الله معتمداً على ما ذكره الحمزاوي في كتابه (مشارق الأنوار) وهو مذكور في الجزء الأول من كتاب ( كشف مغالطات السقاف) والذي طبعه الشيخ عبدالقادر بن صالح في اندونيسيا
ومنهم من قال أنهم من عقب أسحاق بن محمد النقيب بن علي بن جعفر الصادق ، وقال بعضهم أنهم من عقب إسحاق بن موسى الكاظم بن عيسى بن محمد بن علي بن جعفر الصادق ، وهذا القول أعني النسبة إلى جعفر الصادق مقبول إجمالاً لوجود القرائن ، أما تفصيلاً فإنه يحتاج إلى دراسة وتحري لعدم وجود الأدلة التفصيلية ، مع الأخذ في الإعتبار أنه في فترة من الفترات انتشرت في حضرموت ظاهرة إدعاء النسب القرشي فهذا يدعي أنه من نسل أبي بكر الصديق ، وهذا من نسل عمر بن الخطاب ، وهذا من نسل عثمان بن عفان ، وهذا من نسل علي بن أبي طالب رضي الله عنهم جميعاً ، فهذا أمر يخلق العجب في الأذهان ، ويجعل الحليم حيران من إجتماع أعقاب الخلفاء الراشدون الأربعة في حضرموت ، فلابد من التحري والدراسة فمن ثبت في حقه النسب القرشي أثبتناه ، ومن لم يثبت فلا
أما بالنسبة لآل إسحاق فهو من باب اثبات النسب الهاشمي عامةً لوجود القرائن وعدم التفصيل فيه لعدم الدليل
أما القرائن فهي
أولا. شارة بعض القبائل العربية المجاورة لآل إسحاق بأنهم من نسل قرشي أو هاشمي والشهرة تغني عن الشجرة ، فقد نقل عن الشيخ صالح بن جربوع وهو أحد مشائخ قبيلة الصيعر في كتاب (بين مكة وحضرموت) حين سأله المؤلف عاتق البلادي عن أسرة آل إسحاق فقال : (هم جيران الصيعر ونسبتهم (فقراء) ، والحقيقة أن في الجزيرة أسراً لا يكاد يحيط بها علم شخص تتعدد أسماؤها ويتخذ الكثير منها ميزات ، مثل عدم تزويج بناتهم لعامة الناس ونحوه ، من هؤلاء نجد الفقهاء والفقراء والمشائخ والصلاح والأولياء ..الخ . وجاءت هذه الميزات من انتشار آل البيت وأبناء الصحابة والأنصار ، ومن يمت إلى النبي صلى الله عليه وسلم بصهر أو نسب هاشمي أو قرشي ، فكان يسمى الرجل منهم فقيهاً أو صالحاً أو ولياً ، أو يلقب نفسه بالفقير إلى الله ثم تحج هذه الألقاب على الذرية فينسون أصولهم مع احتفاظهم بميزة الترفع وعدم التكافؤ...الخ) أ.هـ
ثانيا. ثبوت هجرة كثير من أعقاب الإمام جعفر الصادق إلى اليمن ، ومن ثم ثبوت إسم إسحاق في الأسر التي تفرعت منهم
ثالثا. أن إسم إسحاق منتشر في أعقاب الإمام جعفر الصادق فهناك ما يزيد على أحدى عشر أسرة عرفت بإسم إسحاق وهم متفرقون في جزيرة العرب وبلاد الشام ومصر
رابعا. أن إسم إسحاق غالباً هو منتشر بين الأسر الهاشمية في اليمن سواءاً كانوا علويون أوعباسيون و قلّ أن تجده بين القبائل اليمنية وهذا يضعف إحتمالية القول بأنه من باب تشابه الأسماء مع القبائل.
خامسا. أن هناك عالم يدعى أبو عبدالله محمد بن إسحاق الحضرمي وهو من العلماء الحضارم الذين عاشوا في القرن الثامن الهجري و هاجروا إلى قرية الضَّحِي في شمال اليمن ، وهذه القرية قال عنها المقحفي في معجمه أنه قد إستوطنها بالقرن السابع الهجري طائفة من العلويين الحضارم يعرفون بإسم (آل الحضرمي) ، وهذا العالم قد ذكره الشرجي في طبقاته وقال أن وفاته كانت في سنة 803هـ. فلا يستبعد أن تكون هذه قرينة قوية في أن آل إسحاق من العلويين
وعلى هذا فالذي يترجح عندي والعلم عند الله اثبات نسبهم إلى بني هاشم عامةً وعدم التفصيل فيه ، وذلك لكونهم مترددون بين العلويين والعباسيين وكل هؤلاء من بني هاشم ، مع العلم بأنه يوجد في اليمن اسر من بني هاشم تدعى بالعباسيين نسبةً إلى العباس بن علي بن أبي طالب وقد ذكرهم الملك الأشرف في كتابه(طرفة الأصحاب) وهذا قد يأتي بقولٍ
رابعٍ وهو أنهم عباسيون ولكن ليسوا من أعقاب العباس بن عبدالمطلب وإنما هو لبس قد وقع فيه أحفادهم بسبب زوال العلم وانتشار الجهل في إحدى الفترات ، وإنما هم من أعقاب العباس بن علي بن أبي طالب رضي الله عنهم جميعاً


أما فروع آل إسحاق فهي
آل شيبان وفيهم المشيخة أوالمنصبة
آل عقيل
آل غشلوق
آل سهل وعند البعض آل سهيل
آل حمدان
آل ربيع
آل نهيم

اما الشيخ بن عبد السلام فقد قال حول قبائل آل إسحاق
---------------------------------------------------
ذكرت سابقا نبذه بسيطة عن أسرة آل إسحاق هينن التي نحن بصدد الحديث عنهم في الحلقات القادمة وليس كل من قال أنا بن إسحاق نعتبره من أسرتنا فقبائل آل سحاق كثيرة وعلشان لايلتبس الأمر عليكم في تشابه الأسماء فأسرة آل إسحاق هينن لها قواعد وأسس تميزهم عن غيرهم فهم أهل بيت علم وفضل وصلاح منهم العلماء والفقهاء والقضاه والشعراء ونحو ذلك سنذكرهم في الحلقات القادمة بالتفصيل إنشاء الله أما قبائل آل إسحاق الأخرى بجميع طوائفهم فهم كثيرون نذكرمنهم على سبيل المثال لا الحصر
أولا. آل إسحاق الطالبيون هم من أحفاد الأمام علي بن أبي طالب رضي الله عنة وهم عدة فروع نذكرهم فيما بعد في الحلقات القادمة
ثانياً. آل إسحاق العباسيون وهم من أحفاد سيدنا العباس عم النبي صلى الله عليه وسلم من أبناء إسحاق بن عيسى
بن موسى بن محمد بن علي بن عبد الله بن العباس رضي الله عنه
ثالثاً. آل إسحاق البكريون وهم من قرابة أبي طلحة بن عبد الرحمن بن أبي بكر الصديق رضي الله عنه
رابعاً. آل إسحاق الكنديون وهم فرعين رئيسيين وهما
أ- أبناء إسحاق بن سعيد بن محمد بن أحمد بن عمر بن شيبان الكندي
ب- بناء إسحاق بن محمد بن الأشعث بن قيس الكندي، وينتشر هؤلاء في شبه الجزيرة العربية وبلاد الشام والعراق ومصر وفي كثير من بلدان العالم
آل إسحاق الطالبيون
-----------------------
من هم آل إسحاق الطالبيون
هم من أحفاد الإمام علي بن أبي طالب رضي الله عنه وهم عدة فروع نذكر منها على سبيل المثال لا الحصر :
1-أبناء الإمام إسحاق المؤتمن بن جعفر الصادق رضي الله عنه .
2-أبناء إسحاق بن محمد النقيب بن علي بن جعفرالصادق
3-أبناء إسحاق بن موسى الكاظم بن عيسى بن محمد بن علي بن جعفر الصادق .
وتوجد من هؤلاء ما يزيد على إحدى عشر أسرة الجد الأول فيها يسمى ( إسحاق ) وتتميز الأســر بعضها عــن بعض أما باللقب أو بالجد الثاني الذي يلي ( إسحاق ) مثل آل إسحاق حضرموت يقال لهم آل عامر نسبة لجـدهم الشيخ عامر بن إسحاق .
وكذلك آل إسحاق ( نجران ) يقال لهم الاسماعليون نسبة لجدهم إسماعيل بن محمد بن إسحاق إبن جعفر الصادق وآخرون يقال لهم بنو إسحاق وهم أبناء إسحاق بن أحمد بن محمد ابن حسين المتوفى بمدينة ميط بشمال الصومال وغيرهم كثيرون والله أعلم . وينقسم آل إسحاق الطالبيون إلى قسمين رئيسيين هما :

1-آل إسحاق ( السادة )
-------------------
ويسكن أغلبية هؤلاء بالعراق والحجاز ومنهم السادة آل ردعان وآل منصور وآل مطهر ويسكنون باليمن وقسم يوجــد بحضرموت وهم أبنا إسحاق بن صالح بن عقيل بن عمر بن شيخ يرجــع نسبهم إلــى السيد علوي بن محمد ( مولى الدويلة ) و يوجد قسم كبير منهم بالصومال وهم كما أشرنا من سلالة إسحاق بن أحمد بن محمد ابن حسين المتوفى بمدينة ميط بشمال الصومال سنة 727 وقبره معروف بها .
2-آل إسحاق ( المشائخ )
---------------------
ويقال لهم آل عامر نسبة إلى جدهم الشيخ عامر بن إسحاق ويسكن هؤلاء بمدينة هينن وبعض مدن حضرموت الأخرى كما توجد فخيذة منهم بوادي بيحان واسم منصبهم ناصر بن بخيت وفخيذه أخرى بوادي براد بالقبلة وهم أبناء سهل بن أحمد ويحي بن أحمد ويقال لهم آل سهيل واسم منصبهم عامر بن سعيد بن إسحاق .
وفخيذة في شرق اليمن واسم منصبهم حسين بن علي بن عبد الكريم بن إسحاق .
كذلك هاجرت بعض الأسر إلى الحجاز وشمال آسيا وأفريقيا وغيرها من بلدان العالم وسموا بالمشائخ لأنهم مشائخ علم وشيوخ عشائر وهؤلا هم المقصودين الحديث عنهم


هذا موضوع عن اصلا الحضارم القنفذة فاغلب الحضارم لايعرفون ويش قبيلتهم ولاشجرتهم
.

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول وآله وصحبه ومن والاه وبعد فمنذ وقت طويل ونفسي تراودني بأن أكتب رسالة مختصرة عن نسب أسرتي وتاريخها لما جبلت عليه من حب علم الأنساب والتاريخ والمطالعة فيهما، فكان هذا دافعاً قوياً بأن أشد عزمي في كتابة هذه الرسالة مع ما لقيته من حث كثيرٍ من أفراد الأسرة لهذا المشروع النافع ، معللين حثهم بأن ذلك سيكون مفيداً للأسرة خاصة وللناس عامة، فشاورت من شاورت من ذوي العقل و الرأي ثم عزمت أمري وتوكلت على الله سألاً له سبحانه بأن يعينني ويوفقني في كتابة هذه الرسالة والتي سمَّيتها

(جمع الأوراق فيما تعلق بتاريخ آل إسحاق)
قد واجهتني بعض الصعوبات والعقبات في رسالتي هذه كقلة المصادر والمراجع وصعوبة الوصول إليها، فكان لزاماً عليّ أن أتريث وآخذ كفايتي من الوقت حتى أوفي الرسالة حقها بكل عناية وأمانة، والحمد يسر الله لي جمعاً من الناس من أهل حضرموت والسعودية وجاوة سواءاً من أسرتي أو من غيرهم فساعدوني وأكرموني بما لديهم من مراجع ومخطوطات ومعلومات شفهية حتى كانت عوناً لي في كتابة هذه الرسالة. وقد جعلت مضمون الرسالة في تسعة أقسام رئيسية ومن ثم التفصيل لكل قسم، فأما الأقسام فهي
منازلهم...تاريخهم ...مشيختهم (المنصبة)...أعلامهم....خيلهم...إبلهم...عاداتهم...م عالمهم

نسـب آل إسحاق
لم تفصح المصادر الحضرمية عن نسب أسرة آل إسحاق بصورة واضحة بل غالبها إشارات غير مغنية ولا أدري ما العلة في ذلك ، فربما يكون السبب هو ضياع كثير من المصادر الحضرمية أوقلة إهتمام الحضارمة بعلم الأنساب وعدم توسعهم فيه رغم وجود بعض المعلومات العامة عن آل اسحاق في بعض المصادر اليمينة ، ولكن بالتتبع والإستقراء لغالب تلك المصادر نستطيع أن نوجز الكلام عن نسبهم في ثلاثة أقوال ومن ثم نذكر ما ترجح لدينا
القـول الأول
أنهم من كندة وهو قول ابن جندان ذكره في كتابه (الدرر والياقوت) حيث قال (وآل اسحاق من شيبان بن الفاتك من معاوية الأكرمين من بطون كندة ، ويقال أنهم من ولد زهير بن طهفة الكندي الحارثي الصحابي رضي الله عنه.ثم ذكر سلسلة النسب إلى زهير بن طهفة وقال ، وجد هذا النسب في آخر إجازة الإمام العارف بالله الشيخ شيبان بن أحمد بن إسحاق الحضرمي الكندي).أ.هـ
وقال بهذا الشيخ سالم بن عفيف رحمه الله ، وقال بعضهم أنهم يرجعون إلى إسحاق بن محمد بن الأشعث بن قيس الكندي ، ولكن هذه الأقوال ضعيفة لكونها حديثة ولا دليل عليها ، إضافةً إلى أنه مخالف لما عليه جمهور آل اسحاق ، إذ أنهم على فئتين فئة قالت بأنهم من بني العباس والفئة الأخرى قالت بأنهم حسينيون من نسل جعفر الصادق
ويبدو أن سبب هذا القول أعني نسبتهم إلى كندة هو ظن بعض المؤرخين الحضارمة أن غالب مشائخ حضرموت كانوا قبائل حملة سلاح ومن ثم تركوه ، وعلى هذا فهم من قبائل حضرموت ، وقد أشار إلى هذا أحمد بن حسن العطاس في (السفينة المجموعة) حيث قال : (وغالب المشايخ في جهة حضرموت كانوا قبائل حاملين للسلاح وتركوه زهداً في الشر وأسبابه ، مثل آل باجمّال وآل باعبّاد وآل إسحاق وغيرهم من المشائخ)أ.هـ
إلا أن هذا القول لا يعني إنتساب غالب مشائخ حضرموت إلى قبائلها لكونهم كانوا حملة سلاح لأن حمل السلاح ليس مقتصراً على القبائل فقط
نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
القول الثاني
أنهم عبّاسيون أي من بني العباس بن عبدالمطلب فيرجعون إلى إسحاق بن عيسى بن موسى بن محمد بن علي بن عبدالله بن العباس رضي الله عنه ، وهذا قول منتشر عند فئة من آل اسحاق حتى ان بعضهم كانوا يذكرونه في أشعارهم ويتفاخرون به ، فقد قال علي بن حسن العطاس في (سفينة البضائع) حين ترجم لوالدته الشيخة فاطمة بنت أبي بكر حيث قال ( وأما الوالدة فهي فاطمة بن الشيخ إبي بكر بن الشيخ القطب شيبان بن الشيخ أحمد اليتيم ، تلميذ الشيخ سالم بن سهل بن عبدالله بن أحمد بن سهل بن أحمد بن عامر بن إسحاق الهينني ، يقال أن آل اسحاق من نسل العباس عم النبي صلى الله عليه وآله وسلم ، وإلى هذا أشار بعض الشعراء منهم في شعره وما أظنه يصح وكذلك يقال في آل باجابر من نسل عقيل بن أبي طالب. وقد سئل الحبيب عبدالله بن علوي الحداد عن ذلك فلم يوافق عليه وقال : إلى الدين والإسلام ينسبون أحسن).أ.هـ
قلت رد الحداد للنسب بغير بينة غير مقبول فالناس مستأمنون على أنسابهم مالم يدعوا الشرف أويثبت خلافه ، فلابد من البينة في مثل هذه الأمور إذ أن المثبت مقدما على المنفي إذا كان النفى بغير بينة . وقد وُجدت وثيقة شبه قديمة عند بعض آل إسحاق فيها سلسلة نسب منتهية إلى عبدالله بن عباس رضي الله عنه وهي بهذه الصورة : أحمد بن عامر بن عبدالله بن أحمد بن محمد بن عبدالله بن موسى بن محمد بن عيسى بن إسحاق بن عيسى بن موسى بن محمد بن الإمام بن علي بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب بن هاشم
إلا أن هذه السلسلة فيها انقطاع وسقط كبير حيث سقط منها ما يقارب سبعة رجال. ورغم هذه القرينتين في إنتساب آل إسحاق لبني العباس إلا أن هذا القول مازال بحاجة إلى دراسة وتحرّي ومزيد من الأدلة
القول الثالث
أنهم حسينيون من نسل جعفر الصادق وهم أبناء إسحاق المؤتمن بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علي زين العابدين بن الحسين بن علي بن أبي طالب ، وهو قول الشيخ سالمين بن سعيد بن إسحاق رحمه الله معتمداً على ما ذكره الحمزاوي في كتابه (مشارق الأنوار) وهو مذكور في الجزء الأول من كتاب ( كشف مغالطات السقاف) والذي طبعه الشيخ عبدالقادر بن صالح في اندونيسيا
ومنهم من قال أنهم من عقب أسحاق بن محمد النقيب بن علي بن جعفر الصادق ، وقال بعضهم أنهم من عقب إسحاق بن موسى الكاظم بن عيسى بن محمد بن علي بن جعفر الصادق ، وهذا القول أعني النسبة إلى جعفر الصادق مقبول إجمالاً لوجود القرائن ، أما تفصيلاً فإنه يحتاج إلى دراسة وتحري لعدم وجود الأدلة التفصيلية ، مع الأخذ في الإعتبار أنه في فترة من الفترات انتشرت في حضرموت ظاهرة إدعاء النسب القرشي فهذا يدعي أنه من نسل أبي بكر الصديق ، وهذا من نسل عمر بن الخطاب ، وهذا من نسل عثمان بن عفان ، وهذا من نسل علي بن أبي طالب رضي الله عنهم جميعاً ، فهذا أمر يخلق العجب في الأذهان ، ويجعل الحليم حيران من إجتماع أعقاب الخلفاء الراشدون الأربعة في حضرموت ، فلابد من التحري والدراسة فمن ثبت في حقه النسب القرشي أثبتناه ، ومن لم يثبت فلا
أما بالنسبة لآل إسحاق فهو من باب اثبات النسب الهاشمي عامةً لوجود القرائن وعدم التفصيل فيه لعدم الدليل
أما القرائن فهي
أولا. شارة بعض القبائل العربية المجاورة لآل إسحاق بأنهم من نسل قرشي أو هاشمي والشهرة تغني عن الشجرة ، فقد نقل عن الشيخ صالح بن جربوع وهو أحد مشائخ قبيلة الصيعر في كتاب (بين مكة وحضرموت) حين سأله المؤلف عاتق البلادي عن أسرة آل إسحاق فقال : (هم جيران الصيعر ونسبتهم (فقراء) ، والحقيقة أن في الجزيرة أسراً لا يكاد يحيط بها علم شخص تتعدد أسماؤها ويتخذ الكثير منها ميزات ، مثل عدم تزويج بناتهم لعامة الناس ونحوه ، من هؤلاء نجد الفقهاء والفقراء والمشائخ والصلاح والأولياء ..الخ . وجاءت هذه الميزات من انتشار آل البيت وأبناء الصحابة والأنصار ، ومن يمت إلى النبي صلى الله عليه وسلم بصهر أو نسب هاشمي أو قرشي ، فكان يسمى الرجل منهم فقيهاً أو صالحاً أو ولياً ، أو يلقب نفسه بالفقير إلى الله ثم تحج هذه الألقاب على الذرية فينسون أصولهم مع احتفاظهم بميزة الترفع وعدم التكافؤ...الخ) أ.هـ
ثانيا. ثبوت هجرة كثير من أعقاب الإمام جعفر الصادق إلى اليمن ، ومن ثم ثبوت إسم إسحاق في الأسر التي تفرعت منهم
ثالثا. أن إسم إسحاق منتشر في أعقاب الإمام جعفر الصادق فهناك ما يزيد على أحدى عشر أسرة عرفت بإسم إسحاق وهم متفرقون في جزيرة العرب وبلاد الشام ومصر
رابعا. أن إسم إسحاق غالباً هو منتشر بين الأسر الهاشمية في اليمن سواءاً كانوا علويون أوعباسيون و قلّ أن تجده بين القبائل اليمنية وهذا يضعف إحتمالية القول بأنه من باب تشابه الأسماء مع القبائل.
خامسا. أن هناك عالم يدعى أبو عبدالله محمد بن إسحاق الحضرمي وهو من العلماء الحضارم الذين عاشوا في القرن الثامن الهجري و هاجروا إلى قرية الضَّحِي في شمال اليمن ، وهذه القرية قال عنها المقحفي في معجمه أنه قد إستوطنها بالقرن السابع الهجري طائفة من العلويين الحضارم يعرفون بإسم (آل الحضرمي) ، وهذا العالم قد ذكره الشرجي في طبقاته وقال أن وفاته كانت في سنة 803هـ. فلا يستبعد أن تكون هذه قرينة قوية في أن آل إسحاق من العلويين
وعلى هذا فالذي يترجح عندي والعلم عند الله اثبات نسبهم إلى بني هاشم عامةً وعدم التفصيل فيه ، وذلك لكونهم مترددون بين العلويين والعباسيين وكل هؤلاء من بني هاشم ، مع العلم بأنه يوجد في اليمن اسر من بني هاشم تدعى بالعباسيين نسبةً إلى العباس بن علي بن أبي طالب وقد ذكرهم الملك الأشرف في كتابه(طرفة الأصحاب) وهذا قد يأتي بقولٍ
رابعٍ وهو أنهم عباسيون ولكن ليسوا من أعقاب العباس بن عبدالمطلب وإنما هو لبس قد وقع فيه أحفادهم بسبب زوال العلم وانتشار الجهل في إحدى الفترات ، وإنما هم من أعقاب العباس بن علي بن أبي طالب رضي الله عنهم جميعاً


أما فروع آل إسحاق فهي
آل شيبان وفيهم المشيخة أوالمنصبة
آل عقيل
آل غشلوق
آل سهل وعند البعض آل سهيل
آل حمدان
آل ربيع
آل نهيم للمزيد انقر هنا

منـازلهم
عُرفوا آل إسحاق بسكناهم مدينة هيْنَنْ إبتداءاً ، ثم تفرقوا منها إلى أماكن شتى ومازال لهم فيها بقية إلى يومنا هذا. وتقع مدينة هينن في منطقة حضرموت على أطراف الربع الخالي وبالتحديد في الجنوب الغربي لمدينة شبام وشرق وادي العبر بنحو ثمانين ميلاً ، وسميت بهذا الإسم نسبة إلى الوادي الذي يمر بها وهو وادي هينن . وتعتبر مدينة هينن من المدن الأثرية والمهمة في حضرموت حيث جاء ذكرها في التاريخ الحضرمي كثيراً كيف وقد كانت في عصر من العصور بلاد بني تجيب الكنديين ثم صارت العاصمة الثانية والعسكرية لدولة آل كثير والذين دام ملكهم ما يقارب سبعة قرون ، وكان أول من جعلها العاصمة الثانية والعسكرية لدولته هو السلطان بدر بن عبدالله الكثيري الشهير بأبي طويرق والذي عاش في القرن العاشر الهجري ، وقد بنى فيها حصناً عرف بحصن فَرْحَة وآثاره باقية إلى هذه الساعة ، وقد أخطأ بن عبيدالله رحمه في (إدام القوت) حين قال بأن هذا الحصن لكندة وكان يسكنه الأشعث بن قيس إذ لا دليل على ذلك
ومما تجدر له الإشارة أن هذه المدينة قد مرَّت بها حوادث كثيرة ومهمة ، منها إحدى أكبر المعارك التي خاضتها البلاد الحضرمية حيث وقعت فيها المعركة التي كانت بين الدولة الكثيرية والجيوش الزيدية الإمامية ، والتي انتصرت فيها الجيوش الإمامية بسبب تخاذل كثير من المناطق الحضرمية عن دعم الدولة الكثيرية وصد هذا الزحف الإمامي الزيدي والذي سمي فيما بعد (سيل الليل) لكثرته جنوده وشدة بطشهم وكان ذلك في سنة 1070هـ
وفي سنة 1224هـ حين استولت جيوش الأمير ناجي بن علي بن قملة الدهمي على البلاد الحضرمية حيث كان تابعاً للدولة السعودية الأولى ، فكانت هينن وضواحيها ضمن القرى التي والت هذا الجيش ابتداءاً رغم وقوع معركة بين جيش بن قملة وقبيلة نهد والتي انتهت بإنتصار جيش بن قملة ومن ثم موالاة قبيلة نهد له ، ومن العجيب في الأمر أن الأمير ناجي بن قملة قد إستأنس بمدينة هينن وبعلمائها و قضاها حتى أنه قرب بعضهم إليه لما رأى فيهم من العلم والفضل

وفي هذه الأحداث قال أحد الشعراء العاميين

الكسر من قادم زمن مكسور ... ماشي حصى جبلي لسومه
حتى جبـاله ما عليها نـور ... من زام بن قمـلة وقومه

أما عن مدينة هينن فهي تتكون من ثلاثة أجزاء رئيسية وما عداها قرى متفرقة حولها ، وهذه الأجزاء هي
أولا. ألحزم ويسمى حزم شيبان نسبة للشيخ شيبان بن أحمد بن إسحاق والمتوفى سنة 1071هـ ، والذي وقفه ابنه الشيخ محمد بن شيبان اليتيم في سنة 1095هـ. ويقع هذا الحزم في الناحية الغربية القبلية من هينن ، و يسكنه آل شيبان وفيهم منصبة ومشيخة كآفة آل إسحاق ، وكان آخر مناصبهم هو الشيخ شيبان بن صالح بن شيبان رحمه الله
ثانيا. لعويرة وتسمى البلاد وتقع في الناحية الشرقية وبها حصن فرحة الذي أشرنا إليه سابقاً ، ويسكن هذا القسم آل عقيل وهم فرع من آل إسحاق .
ثالثا. الحَثْم ويقع في الناحية الجنوبية وفيه مقابر كثير من علماء هينن من آل إسحاق وآل بامخرمة ، وآل باهرمز ، وآل بحرق عليهم رحمة الله جميعاً
وقد ألفت رسالةً مختصرة عن مدينة هينن سميتها (القَولُ المُفنَّنْ في تاريخ مَديِنة هَيْنَنْ) تكلمت فيها عن تاريخها وعلمائها وآثارها ، فالتراجع لمزيد الفائدة
وكما أشرت سابقاً من انتشار آل إسحاق في مناطق أخرى من حضرموت واليمن عامة نذكر منها على سبيل المثال لا الحصر
وادي حجر ويسمى (حجر آل شيبان) نسبةً للشيخ شيبان بن صالح بن إسحاق حيث يسكنه بعض ذريته
ريدة الصيعر وتوجد فيها فئة منهم
سَدْبة وفيها آل عبدالله بن أحمد وهم فرع من أهل المنصبة
الهَجْرين وفيها آل عبدالسلام ، ويوجد فئة من آل شيبان في نحولة
وادي العين وفيه فئة منهم في قرية المريغات
وادي سَرّ وفيه فئة منهم
أبْراد وفيها آل سهل ويعرفون بآل سهيل بالتصغير وهم فرع كبير من آل إسحاق
عدن وفيها فئة منهم من ذرية القاضي عبدالعزيز بن إسحاق
المَهْجَم (مدينة تقع في تهامة اليمن) وفيها فئة منهم من ذرية الشيخ محمد بن عبدالله بن إسحاق
أما من أنتشر منهم خارج البلاد العربية ، ففي شرق آسيا توجد فئة من آل إسحاق هاجروا إلى إندونسيا وأكثرهم سكنوا مدينة ( فاري كديري) وبعضهم في (تقال) وهما مدينتين تقع في جزيرة جاوة
كذلك هاجرت فئة منهم إلى سواحل أفريقيا وما جاورها والله أعلم بحالهم جميعاً للمزيد انقر هنا

نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
تـاريخهم: إبتدأ تاريخ إسرة آل إسحاق في حضرموت واليمن بظهور فئة من العلماء والصلحاء منهم بعد منتصف القرن الثامن الهجري
فقد ذكر منهم شنبل في تاريخه فقال
وفي سنة 815هـ/ توفي أحمد بن عامر المعلم بن إسحاق
وفي سنة 914هـ/ توفي الرجل الصالح عامر بن سهل بن عامر بن إسحاق، وأحمد بن حكم بن عامر بن إسحاق، أظنه مكرم وليس حكم

وترجم الشرجي في طبقاته لأحدهم فقال : (أبوعبدالله محمد بن إسحاق الحضرمي ، أصله من الحضارم أهل الضَّحِي...وبها نشأ وتفقه ثم إشتغل بالعبادة ولزم العكفة في بلدة مدة ، ثم حج وزار النبي صلى الله عليه وسلم ، فلما رجع من الحج انتقل على المهجم وسكنها وابتنى بها مسجداً عند بيته...إلى أن قال وكانت وفاته سنة308هـ )أ.هـ.
كذلك ذكر العيدروس أحدهم في النور السافر فقال
وفي يوم الأربعاء التاسع عشر من شهر صفر سنة 905هـ/ توفي القاضي عبدالعزيز بن عبدالرحمن بن إسحاق ناظر عدن

وذكر بافقيه في تاريخه أحدهم فقال
وفي ربيع الثاني من سنة 939هـ/ توفي الشيخ شهاب الدين الصالح الولي العارف بالله أحمد بن سهل بن عامر بن إسحاق الهيْنَني ، وكان من الأولياء العارفين والأكابر المكاشفين رحمه الله ونفعنا به آمين
ورغم ظهور العلم والصلاح في هذه الأسرة إلا أنه كانت توجد فئة منهم أهل سلاح وصراع مع من جاورها من القبائل ، نذكر من أخبارهم على سبيل الإختصار ما جاء في تاريخ شنبل حيث قال
وفي سنة 951هـ/ توفي السلطان محمد بن عبدالله بن عقيل الأظلفي بهينن ، كمنوا له آل حورة وآل المحلف لأهل السور في الفارحة ما بين السور وحورة ، واستقربوهم حتى وقفوا بين المكانين فقتلوا من بني سهل نحو ستة منهم
فبني سهل هؤلاء غالباً هم من آل اسحاق لأنه لا يوجد بهينن قوم يقال لهم بني سهل إلا الذين هم فرع من آل اسحاق ، فربما يكونون من آل سهيل أبراد الذين فيهم حمل السلاح الى يومنا هذا وكانوا في ذلك الوقت من أحلاف بن عقيل الأظلفي
ثم قال
وفي سنة 916هـ/ صعدوا آل هينن إلى لحروم فاسقبلوا آل السور تحت حورة وخرجوا عليهم ، فانتصروا المحلف على أهل السور و قتلوا منهم ثلاثة سحرة بن عجاج ، مذعذع بن عمر بن فارس و ولد رشيد باحشيفة ، وسبوا لهم نحو عشرة خيل وقتلوا من آل هينن إبن سيبان ، الصواب شيبان وهو تصحيف فالصواب هو شيبان وليس سيبان لأنه لا يعرف أحد بهذا الإسم بهينن بل المعروف هو شيبان وغالباً قد يكون من آل اسحاق لإنتشار هذا الإسم بينهم
ويشهد لهذا كلام أحمد العطاس الذي أشرنا إليه سابقاً ، من أن غالب مشائخ حضرموت كانوا قبائل حاملين للسلاح وتركوه زهداً في الشر وأسبابه ، مثل آل أبي جمّال ، وآل باعبّاد ، وآل إسحاق وغيرهم من المشائخ

ورغم حمل السلاح عند بعض آل إسحاق قديماً إلا أن العلم والصلاح غلب عليهم حتى صاروا مشائخ دين وزعماء روحانيين لمن حولهم من القبائل كقبيلة نهد والصيعر ، فصارت لهم مشخة عليهم وصاروا هم المرجع للخصومات بين الناس وهم المصلحون وعلى أيديهم تعقد المعاهدات بين القبائل وأحياناً بين القبائل والسلاطين حتى عرفوا وأشتهروا في مناطقهم بالإصلاح مع عدلهم في أحكامهم ، حتى قيل في عدلهم هذا المثل:آل شيبان اللي يعدّلون الشوكة على الميزان للمزيد انقر هنا

نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
خيلهم
عرفوا آل إسحاق بحبهم للخيل وركوبه، ومازالت هناك فئة منهم تقتنيها وتربيها إلى يومنا هذا، ورغم حرصنا على معرفة ما لسلفهم من الخيل إلا أن فقدان المصادر وقلتها أعيتنا في أن ندرك ذلك ، ولكن كما قيل ما لا يدرك كله لا يترك جله ، والحمد لله استطعنا أن ندرك أربعة من الخيل كانت لثلاثة من شيوخهم وهم ، الشيخ أحمد بن صالح بن إسحاق الملقب بالمدفع وكان له فرسين ، وإبنه الشيخ عبدالله بن أحمد بن إسحاق (أبا قرْن) وكان له حصان يدعى (كريان) ، والشيخ صالح بن شيبان بن إسحاق وكان له فرس للمزيد أنقر هن
ا
It seems the name Isaaq is a common name amongst clans and tribes that are haashimiyoon in the hedjaz, parts of yemen and iraq?
User avatar
gulaid111
SomaliNetizen
SomaliNetizen
Posts: 432
Joined: Sun Apr 22, 2012 1:24 pm

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by gulaid111 »

Sxb no one cares about your stupid research on whether we came from Sh. Isxaaq or not.
User avatar
LiquidHYDROGEN
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 14522
Joined: Fri Mar 16, 2007 10:48 am
Location: Back home in Old Kush

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by LiquidHYDROGEN »

This guy and his huge chip on his shoulder. Does being an arab get you into paradise? No. Sheikh Isaaq, if he ever existed at all, was most likely a Somali. If he wasn't then you and I have no connection to him since our ancestry is 100% Somali - meaning 0% dhegcas blood.

Horta, runta sheeg, Zubeer when you meet an carab in real life do you bow down to them? I can't understand where you get this arab-worship from.
User avatar
Hodan94
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 4931
Joined: Sat Jun 09, 2012 4:16 pm
Location: cirka iyo dhulka dhexdooda.

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by Hodan94 »

Why r u always negative liquid?
Even if u dont appreciate his thread dont comment. Zubeirs a cool dude no need to disrespect him.

@zubeir i cant understand arabic would u not mind translating the important bits within this document.
User avatar
SahanGalbeed
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 19032
Joined: Mon Dec 31, 2007 5:48 pm
Location: Arabsiyo ,Somaliland

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by SahanGalbeed »

Zubeyr is a true Isaaq , he doesn't have to make it up , you know it when you seem him , which can unfortunately not be said about everyone else

:lol:

You know it comes down to 2 different ...uh..viewpoints or approach .

You either feel
1/ you have a connection with other people which then makes you who you are
or
2/ you are neither this or that which then makes you who you are .

It is all about how you feel , look, behave , etc..ect.
User avatar
GeoSeven
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 5687
Joined: Sat Sep 17, 2011 10:41 am
Location: Out of my mind somewhere...always somewhere, never an exact location.

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by GeoSeven »

Doubt any forumer would have the patience to translate that...it's like 4 pages long.
User avatar
abdikarim86
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 12077
Joined: Sun Sep 14, 2008 7:21 am
Location: Bristol

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by abdikarim86 »

LiquidHYDROGEN wrote:This guy and his huge chip on his shoulder. Does being an arab get you into paradise? No. Sheikh Isaaq, if he ever existed at all, was most likely a Somali. If he wasn't then you and I have no connection to him since our ancestry is 100% Somali - meaning 0% dhegcas blood.

Horta, runta sheeg, Zubeer when you meet an carab in real life do you bow down to them? I can't understand where you get this arab-worship from.
Subeeer believes Sheekh Isxaaq was an carab ...so do a lot of Isaaqs.

I take it from your comment you do not and have a different viewpoint.
That is your right ...laakin for the sake of civility refrain from psychoanalysing
and making mental conditions for people who do not agree with you.
User avatar
abdikarim86
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 12077
Joined: Sun Sep 14, 2008 7:21 am
Location: Bristol

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by abdikarim86 »

As for the topic - Why don't you try Google translate OP?
User avatar
MujahidAishah
Posts: 16995
Joined: Thu Dec 16, 2010 5:32 pm
Location: Garisadi Guryosamo Goljano ku nool

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by MujahidAishah »

Why you lot picking on the boy for so he wants to.find out if sh isxaq came from carabaha thats up to him but morale ha ka jabiin inanka

Edo zuber try gettin hyper to translate for u
User avatar
ZubeirAwal
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 15174
Joined: Sat Mar 19, 2011 1:05 pm
Location: No one feels safe from hypocrisy except the hypocrite.

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by ZubeirAwal »

Google translate has a tendency to translate documents falsely with a lot of errors, but here it goes:

Al Isaac ratios (nasab)
Hadrami sources did not disclose the family of Al Isaac ratios clearly but mostly non-singer signals I do not know what is wrong with it, it might be the reason is the loss of many of the Hadrami sources Oqlh interest Hadhrami genealogical and not their expansion where despite the presence of some general information about each of Isaac in some Yemeni sources, but tracking and induction Ghalib those sources we can talk about their parentage summarized in three points and then remember what we suggest

The first view
Kinda of which they say Jindan son mentioned in his book (pearls and rubies), where he said (and all of Ishaaq Ben Shiban Alphatk of Sid Alockraman from the wombs of Kinda, and said they are born Zuhair bin Thvh Canadian Harthy companion, may Allah Anh.thm male lineage to Zuhair series Ben Thvh said, he found the percentages in the last God knows Imam Sheikh Shiban ibn Ahmad ibn Ishaq al-Hadrami Canadian leave) or associate.
He said this, Sheikh Salem Bin Afif God's mercy, some of them said that they return to Isaac bin Mohammed bin Shaggy bin Qais Canadian, but these words are weak modern because they do not guide them, in addition to that, contrary to what the majority of Al Isaac, as they are the two class said they of Bani Abbas and other category said they Husainid Dynasty descendants of Jafar Sadeq
It seems that the reason for this saying mean proportion to Kinda is thought by some historians Hadhrami that Ghalib sheikhs Hadramout were tribes weapon campaign and then left him, and on this understanding of the tribes of Hadramout, have pointed out that Ahmed bin Hassan Al-Attas in (Ship Group) where he said: (Ghalib and sheikhs in hand Hadramout tribes were carrying weapons and left him in the ascetic evil and its causes, such as Al-Ba-Jammal and each and every Baabbad Isaac and other sheikhs) definitive report
However, this does not mean to say affiliation Ghalib sheikhs Hadramout to tribes because they were force to take up arms because the campaign is not limited to only the tribes
The second
They Abacin any of the sons of Abbas bin Abdul Muttalib they shall come again to Isaac bin Isa bin Musa bin Mohammed bin Ali bin Abdullah bin Abbas, may Allah be pleased with him, and that's saying diffuse when the class of Al Ishaq so that some of them were remembered in poetry and boast about it, said Ali Bin Hassan sneezing in (cargo ship) when translated to his mother Sheikha Fatima girl Abu Bakr, where he said (and the mother are Fatima bin Sheikh Abu Bakr bin Sheikh pole Shiban bin Sheikh Ahmed orphan, a student of Sheikh Salim bin Sahl ibn Abdullah ibn Ahmad ibn Sahl bin Ahmed bin Amer bin Isaac Alheinni, said that Al Isaac descendants of Abbas, uncle of the Prophet may Allah bless him and his family, and to this pointed out some of the poets of them in his hair and what I think is true and well said in Al Bajaber descendants of Aqil ibn Abi Talib. the Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad asked about that it did not agree and said to the religion of Islam and attribute the better) or associate.
I responded mourning ratios without evidence of unacceptable People Mstamnon on genealogy unless honor Oathbt claim otherwise, it must be evidence in such matters as the installer in advance for the exiled If exile without evidence. Document semi-old has been found at some Al Isaac, where a series of ratios finished to Abdullah bin Abbas, may Allah be pleased with him which is this: Ahmed bin Amer bin Abdullah bin Ahmed bin Mohammed bin Abdullah bin Musa bin Mohammed bin Isa bin Ishaq bin Isa bin Musa bin Mohammed bin image Imam Ali bin Abdullah bin Abbas bin Abdul Muttalib ibn Hashim
However, this series where outages and fallen greatly in terms of which fell nearly seven men. Despite these Alqrienten in affiliation to the children of Isaac Al-Abbas except to say that this still needs to study and investigate and further evidence
The third
They Husainid Dynasty descendants of Jafar Sadeq They are the sons of Isaac trustee bin Jafar Sadeq bin Mohammed Baqir Ben Ali Zine El Abidine Ben Al Hussein bin Ali bin Abi Talib, which is safe to say Sheikh Bin Saeed ibn Ishaq God's mercy based on what was said Hamzawi in his book (the East Lights), a mentioned in the first part of the book (detect fallacies Saqqaf), which reprinted Sheikh Abdul Qadir bin Saleh in Indonesia
Some of them said they were from after Ishaq ibn Muhammad al-Naqib bin Ali bin Ja'far al-Sadiq, some of whom said they were from after Ishaq ibn Musa al-Kadhim bin Isa bin Mohammed bin Ali bin Ja'far al-Sadiq, has this to say I mean ratio to Jafar Sadeq acceptable Overall, the presence of the evidence, and the detailed it needs to study and investigate the lack of detailed evidence, taking into account that at a time, spread out in Hadramout phenomenon claim Qurashi ratios, it claims to be a descendant of Abu Bakr, and the descendants of Omar ibn al-Khattab, and the descendants of Othman bin Affan, and this descendants of Ali bin Abi Talib, may Allah be pleased with them all, this is creating a wonder in the mind, and makes Halim Hiran from the aftermath of the four caliphs adults meeting in Hadramout, it must investigate and study it is shown in the right-Qurashi ratios we demonstrated, and there has not been proven
As for the family of Isaac is a matter of proving ratios General Hashemi clues to the presence and lack of detail in it for lack of evidence
The clues are


First of all. Some tribes neighboring Arab badge family of Isaac as a descendant of Qureshi or Hashmi and fame sings from the tree, he was quoted Sheikh Saleh Bin Jarbou, one of sheikhs tribe Chiar in the book (between Mecca and Hadramout) when asked by copyright rests Albladi for the family of Al-Ishaq said: (they neighbors Chiar and the proportion of (poor), and the fact that the island families hardly surrounded by a flag person multiple names and take many of them features, such as failure to marry off their daughters to the general public and the like, of these, we find scholars and the poor, sheikhs and righteousness, and parents, etc., and came of these features of the spread Al al-Bayt and the sons of the companions and supporters, and die to the Prophet, peace be upon him by melting or Hashemi or Qureshi ratios, was named the man of whom jurist or valid or crown, or nicknamed himself Bafiqir to God and then these titles Hajj on atomic Vinson assets while retaining the advantage of disdain and lack of parity ... etc) definitive report
II. Evidence of the migration of many of the aftermath of Imam Jafar Sadeq to Yemen, and then prove the name of Isaac in captivity, which divided them
Thirdly. The name Isaac is widespread in the wake of Imam Ja'far al-Sadiq, there are more than eleven family known as the Isaac They are scattered in the Arab and the Levant and Egypt Island
IV. The name Isaac is often spread between the Hashemite family in Yemen, whether they were Alawites Oabacin and say that you find between the Yemeni tribes and this weakens the possibility to say that the door of the similarity of names with the tribes.
Fifth. That there is a scientist named Abu Abdullah Muhammad ibn Ishaq al-Hadrami, a Hadhramis scientists who have lived in the eighth century and emigrated to the village of the forenoon in the north of Yemen, and this village, he said Almqahvi in his dictionary that he had settled the seventh century AH range of Alawites Hadhramis known as (Al Hadrami), this world has anal mentioned in classes and said that his death was in the year 803 AH. Can not be excluded that this presumption be strong in that Ishaq Al Alawi
Based on this, the one who swinging my science when God prove their lineage to the children of General Hashim and the lack of detail in it, and so they are reluctant between the Alawites and the Abbasids and all those of Bani Hashim, knowing that there is in Yemen, the families of the Bani Hashim called Balabasien proportion to Abbas ibn Ali Malik al-Ashraf has mentioned in his book (the blink of friends), and this may come Bean
It is the fourth Abacin but they are not from the aftermath of Abbas bin Abdul Muttalib, but is unequivocally grandchildren have occurred because of the demise of science and the spread of ignorance in one of the periods, but they are from the aftermath of Abbas ibn Ali, God bless them all


The branches of Al Ishaq it
Al-Shiban and including chiefdom Omouncbh
Al Aqeel
Al Gchellouk
Al easy and when some Al Suhail
Al Hamdan
Each spring
Al Nhim

The Sheikh Bin Abdul Salam said about the tribes of Al Isaac
-------------------------------------------------- -
I mentioned earlier About simple Al Isaac Heenan family that we are going to talk about them in the coming episodes, but not all of said I ibn Ishaq consider it from our family tribes in Al many Lesbianism and Ahan to Ailtbs it to you in the similarity of names Vosrh Al Isaac Henin her rules and principles distinguish them from others understand the people House science and grace and goodness of them scientists and scholars, judges, poets and so Snzlm in the coming episodes in detail, God willing, the tribes of Al Ishaq all other sects understand many Nzkrmenhm, for example, but not limited to
First of all. Al Isaac Talbion are the descendants of Imam Ali bin Abi Talib, may Allah be pleased with him and they are several branches remind them later in the coming episodes
II. Al Isaac Abbasids who are descendants of the Prophet's uncle Abbas, the Prophet, peace be upon him from the sons of Isaac bin Isa
Bin Musa bin Mohammed bin Ali bin Abdullah bin Abbas, may Allah be pleased with him
Thirdly. Al Isaac Bakrion illusion of nearly Abu Talha bin Abdul Rahman bin Abi Bakr, may Allah be pleased with him
IV. Al Isaac Canadians who are two main and two
A. sons Isaac bin Saeed bin Mohammed bin Ahmed bin Omar bin Shiban Canadian
(B) construction of Isaac bin Mohammed bin Qais bin Shaggy Canadian, and spreads them in the Arabian Peninsula and the Levant, Iraq and Egypt, and in many countries of the world
Al Isaac Talbion
-----------------------
Who are the Al Isaac Talbion
They are the descendants of Imam Ali bin Abi Talib, may Allah be pleased with him and they mention several branches, for example, but not limited to:
1-sons Isaac Imam Jafar Sadeq bin trustee may Allah be pleased with him.
2-sons Isaac bin Mohammed bin Ali bin al-Naqib Jlalsadeg
3-sons Isaac ibn Musa al-Kadhim bin Isa bin Mohammed bin Ali bin Ja'far al-Sadiq.
There are those of more than eleven family first grandfather was called (Isaac) and is characterized by some of the families of some of the title or the second industrious that follows (Isaac), such as Al Isaac Hadramout they are told Al Amer proportion to their grandfather, Sheikh Amer ibn Ishaq.
As well as Al Isaac (Najran) said to them Alasmaalaon proportion to their grandfather Ismail bin Muhammad ibn Ishaq Ibn Ja'far al-Sadiq and others said to them when they are the sons of Isaac, Isaac bin Ahmed bin Mohammed Hussein, son of the deceased Amit in northern Somalia and many others, and God knows best. Divided Al Isaac Talbion into two main sections, namely:

1-Al Isaac (Gentlemen)
-------------------
And calms the majority of those in Iraq and the Hijaz, including Messrs. Al Rdaan and Al Mansour and all disinfectant and live in Yemen, and the department has Hadramout illusion son Isaac bin Saleh bin Aqeel bin Omar bin Sheikh due to the descent of Mr. Alawi bin Mohammed (sire statelet) and there is a large section of them in Somalia They also noted the strain Ishaq bin Ahmed bin Mohammed Hussein, son of the deceased in northern Somalia Amit 727 years and is known by his grave.
2 Al-Ishaq (sheikhs)
---------------------
It is said Al Amer them relative to their grandfather, Sheikh Amer bin Ishaq and lives of those in Henin and some other Hadramout cities as there Fajivh them Valley Bihan and the name of their office Nasser bin Bakhit other Fajivh Valley Brad Balqublh They are the sons of Sahl ibn Ahmad Yahya bin Ahmed and they are told Al-Suhail and the name of their office Amer bin Saeed ibn Ishaq.
And Fajivh in eastern Yemen and the name of their office Hussein bin Ali bin Abdul Karim ibn Ishaq.
Some families also migrated to the Hijaz and North Asia, Africa and other countries of the world and named Palmhaúkh because they are aware of sheikhs and tribal leaders and the crumbs are intended to talk about them



This is a topic for originally Hadhramis Qunfudah Most Hadhramis do not know Wish tribe and Ashgerthm
.

The name of Allah, praise be to God, prayer and peace be upon the Messenger and his family and allies, and yet since a long time and myself haunt me to write a brief message from my family lineage and history of what it Jbelt of love genealogy, history and reading in them, this was a strong motivation that most Azmi in writing this letter with what received from urged many of the family members of this beneficial project, arguing urged that it would be especially useful for the family and for the people in general, Fshaort of really reached with reason and conscience and then I decided my order and trust in God, They asked him to help me and Iovgueni in writing this letter and that toxicity

(Collection of papers with attached at each Isaac)
Some of the difficulties and obstacles may I faced in this letter Kqlh sources, references and inaccessibility, was it necessary to Otrat and is Kefayati of time until Uwe message right of all, the Secretariat of care, and thank God pleased me a gathering of people from the people of Hadhramaut, Saudi Arabia and Java either of my family or others Fassaadona and Okrmona with their references, manuscripts and oral information so they help to me in writing this letter. Has made the contents of the letter in nine major sections and then detail for each section, they are either Forums
Their homes ... history ... Msheechthm (oriented) ... flags .... horses camels ... ... ... habits of their world

Al Isaac ratios
Hadrami sources did not disclose the family of Al Isaac ratios clearly but mostly non-singer signals I do not know what is wrong with it, it might be the reason is the loss of many of the Hadrami sources Oqlh interest Hadhrami genealogical and not their expansion where despite the presence of some general information about each of Isaac in some Yemeni sources, but tracking and induction Ghalib those sources we can talk about their parentage summarized in three points and then remember what we suggest
The first view
Kinda of which they say Jindan son mentioned in his book (pearls and rubies), where he said (and all of Yitzhak Ben Shiban Alphatk of Sid Alockraman from the wombs of Kinda, and said they are born Zuhair bin Thvh Canadian Harthy companion, may Allah Anh.thm male lineage to Zuhair series Ben Thvh said, he found the percentages in the last God knows Imam Sheikh Shiban ibn Ahmad ibn Ishaq al-Hadrami Canadian leave) or associate.
He said this, Sheikh Salem Bin Afif God's mercy, some of them said that they return to Isaac bin Mohammed bin Shaggy bin Qais Canadian, but these words are weak modern because they do not guide them, in addition to that, contrary to what the majority of Al Isaac, as they are the two class said they of Bani Abbas and other category said they Husainid Dynasty descendants of Jafar Sadeq
It seems that the reason for this saying mean proportion to Kinda is thought by some historians Hadhrami that Ghalib sheikhs Hadramout were tribes weapon campaign and then left him, and on this understanding of the tribes of Hadramout, have pointed out that Ahmed bin Hassan Al-Attas in (Ship Group) where he said: (Ghalib and sheikhs in hand Hadramout tribes were carrying weapons and left him in the ascetic evil and its causes, such as Al-Ba-Jammal and each and every Baabbad Isaac and other sheikhs) definitive report
However, this does not mean to say affiliation Ghalib sheikhs Hadramout to tribes because they were force to take up arms because the campaign is not limited to only the tribes
Clicked to enlarge or reduce the image and clicks to view the image in a separate page at full size
The second
They Abacin any of the sons of Abbas bin Abdul Muttalib they shall come again to Isaac bin Isa bin Musa bin Mohammed bin Ali bin Abdullah bin Abbas, may Allah be pleased with him, and that's saying diffuse when the class of Al Ishaq so that some of them were remembered in poetry and boast about it, said Ali Bin Hassan sneezing in (cargo ship) when translated to his mother Sheikha Fatima girl Abu Bakr, where he said (and the mother are Fatima bin Sheikh Abu Bakr bin Sheikh pole Shiban bin Sheikh Ahmed orphan, a student of Sheikh Salim bin Sahl ibn Abdullah ibn Ahmad ibn Sahl bin Ahmed bin Amer bin Isaac Alheinni, said that Al Isaac descendants of Abbas, uncle of the Prophet may Allah bless him and his family, and to this pointed out some of the poets of them in his hair and what I think is true and well said in Al Bajaber descendants of Aqil ibn Abi Talib. the Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad asked about that it did not agree and said to the religion of Islam and attribute the better) or associate.
I responded mourning ratios without evidence of unacceptable People Mstamnon on genealogy unless honor Oathbt claim otherwise, it must be evidence in such matters as the installer in advance for the exiled If exile without evidence. Document semi-old has been found at some Al Isaac, where a series of ratios finished to Abdullah bin Abbas, may Allah be pleased with him which is this: Ahmed bin Amer bin Abdullah bin Ahmed bin Mohammed bin Abdullah bin Musa bin Mohammed bin Isa bin Ishaq bin Isa bin Musa bin Mohammed bin image Imam Ali bin Abdullah bin Abbas bin Abdul Muttalib ibn Hashim
However, this series where outages and fallen greatly in terms of which fell nearly seven men. Despite these Alqrienten in affiliation to the children of Isaac Al-Abbas except to say that this still needs to study and investigate and further evidence
The third
They Husainid Dynasty descendants of Jafar Sadeq They are the sons of Isaac trustee bin Jafar Sadeq bin Mohammed Baqir Ben Ali Zine El Abidine Ben Al Hussein bin Ali bin Abi Talib, which is safe to say Sheikh Bin Saeed ibn Ishaq God's mercy based on what was said Hamzawi in his book (the East Lights), a mentioned in the first part of the book (detect fallacies Saqqaf), which reprinted Sheikh Abdul Qadir bin Saleh in Indonesia
Some of them said they were from after Ishaq ibn Muhammad al-Naqib bin Ali bin Ja'far al-Sadiq, some of whom said they were from after Ishaq ibn Musa al-Kadhim bin Isa bin Mohammed bin Ali bin Ja'far al-Sadiq, has this to say I mean ratio to Jafar Sadeq acceptable Overall, the presence of the evidence, and the detailed it needs to study and investigate the lack of detailed evidence, taking into account that at a time, spread out in Hadramout phenomenon claim Qurashi ratios, it claims to be a descendant of Abu Bakr, and the descendants of Omar ibn al-Khattab, and the descendants of Othman bin Affan, and this descendants of Ali bin Abi Talib, may Allah be pleased with them all, this is creating a wonder in the mind, and makes Halim Hiran from the aftermath of the four caliphs adults meeting in Hadramout, it must investigate and study it is shown in the right-Qurashi ratios we demonstrated, and there has not been proven
As for the family of Isaac is a matter of proving ratios General Hashemi clues to the presence and lack of detail in it for lack of evidence
The clues are
First of all. Some tribes neighboring Arab badge family of Isaac as a descendant of Qureshi or Hashmi and fame sings from the tree, he was quoted Sheikh Saleh Bin Jarbou, one of sheikhs tribe Chiar in the book (between Mecca and Hadramout) when asked by copyright rests Albladi for the family of Al-Ishaq said: (they neighbors Chiar and the proportion of (poor), and the fact that the island families hardly surrounded by a flag person multiple names and take many of them features, such as failure to marry off their daughters to the general public and the like, of these, we find scholars and the poor, sheikhs and righteousness, and parents, etc., and came of these features of the spread Al al-Bayt and the sons of the companions and supporters, and die to the Prophet, peace be upon him by melting or Hashemi or Qureshi ratios, was named the man of whom jurist or valid or crown, or nicknamed himself Bafiqir to God and then these titles Hajj on atomic Vinson assets while retaining the advantage of disdain and lack of parity ... etc) definitive report
II. Evidence of the migration of many of the aftermath of Imam Jafar Sadeq to Yemen, and then prove the name of Isaac in captivity, which divided them
Thirdly. The name Isaac is widespread in the wake of Imam Ja'far al-Sadiq, there are more than eleven family known as the Isaac They are scattered in the Arab and the Levant and Egypt Island
IV. The name Isaac is often spread between the Hashemite family in Yemen, whether they were Alawites Oabacin and say that you find between the Yemeni tribes and this weakens the possibility to say that the door of the similarity of names with the tribes.
Fifth. That there is a scientist named Abu Abdullah Muhammad ibn Ishaq al-Hadrami, a Hadhramis scientists who have lived in the eighth century and emigrated to the village of the forenoon in the north of Yemen, and this village, he said Almqahvi in his dictionary that he had settled the seventh century AH range of Alawites Hadhramis known as (Al Hadrami), this world has anal mentioned in classes and said that his death was in the year 803 AH. Can not be excluded that this presumption be strong in that Ishaq Al Alawi
Based on this, the one who swinging my science when God prove their lineage to the children of General Hashim and the lack of detail in it, and so they are reluctant between the Alawites and the Abbasids and all those of Bani Hashim, knowing that there is in Yemen, the families of the Bani Hashim called Balabasien proportion to Abbas ibn Ali Malik al-Ashraf has mentioned in his book (the blink of friends), and this may come Bean
It is the fourth Abacin but they are not from the aftermath of Abbas bin Abdul Muttalib, but is unequivocally grandchildren have occurred because of the demise of science and the spread of ignorance in one of the periods, but they are from the aftermath of Abbas ibn Ali, God bless them all


The branches of Al Ishaq it
Al-Shiban and including chiefdom Omouncbh
Al Aqeel
Al Gchellouk
Al easy and when some Al Suhail
Al Hamdan
Each spring
Al Nhim For more click here

Homes
Al knew Isaac Bisknahm Henin city starting, and then dispersed them to various places and still have the rest to this day.

Al Isaac Abbasids who are descendants of the Prophet's uncle Abbas, the Prophet, peace be upon him from the sons of Isaac bin Isa
Bin Musa bin Mohammed bin Ali bin Abdullah bin Abbas, may Allah be pleased with him
Thirdly. Al Isaac Bakrion illusion of nearly Abu Talha bin Abdul Rahman bin Abi Bakr, may Allah be pleased with him
IV. Al Isaac Canadians who are two main and two
A. sons Isaac bin Saeed bin Mohammed bin Ahmed bin Omar bin Shiban Canadian
(B) construction of Isaac bin Mohammed bin Qais bin Shaggy Canadian, and spreads them in the Arabian Peninsula and the Levant, Iraq and Egypt, and in many countries of the world
Al Isaac Taaliboon
-----------------------
Who are the Al Isaac Taaliboon
They are the descendants of Imam Ali bin Abi Talib, may Allah be pleased with him and they mention several branches, for example, but not limited to:
1-sons Isaac Imam Jafar Sadeq bin trustee may Allah be pleased with him.
2-sons Isaac bin Mohammed bin Ali bin al-Naqib Jlalsadeg
3-sons Isaac ibn Musa al-Kadhim bin Isa bin Mohammed bin Ali bin Ja'far al-Sadiq.
There are those of more than eleven family first grandfather was called (Isaac) and is characterized by some of the families of some of the title or the second industrious that follows (Isaac), such as Al Isaac Hadramout they are told Al Amer proportion to their grandfather, Sheikh Amer ibn Ishaq.
As well as Al Isaac (Najran) said to them Alasmaalaon proportion to their grandfather Ismail bin Muhammad ibn Ishaq Ibn Ja'far al-Sadiq and others said to them when they are the sons of Isaac, Isaac bin Ahmed bin Mohammed Hussein, son of the deceased Amit in northern Somalia and many others, and God knows best. Divided Al Isaac Talbion into two main sections, namely:

1-Al Isaac
-------------------
The majority of those in Iraq and the Hijaz, including Messrs. Al Rdaan and Al Mansour and all disinfectant and live in Yemen, and the department has Hadramout illusion son Isaac bin Saleh bin Aqeel bin Omar bin Sheikh due to the descent of Mr. Alawi bin Mohammed (sire statelet) and there is a large section of them in Somalia They also noted the strain Ishaq bin Ahmed bin Mohammed Hussein, son of the deceased in northern Somalia Amit 727 years and is known by his grave.
2 Al-Ishaq (sheikhs)
---------------------
It is said Al Amer them relative to their grandfather, Sheikh Amer bin Ishaq and lives of those in Henin and some other Hadramout cities as there Fajivh them Valley Bihan and the name of their office Nasser bin Bakhit other Fajivh Valley Brad Balqublh They are the sons of Sahl ibn Ahmad Yahya bin Ahmed and they are told Al-Suhail and the name of their office Amer bin Saeed ibn Ishaq.
And Fajivh in eastern Yemen and the name of their office Hussein bin Ali bin Abdul Karim ibn Ishaq.
Some families also migrated to the Hijaz and North Asia, Africa and other countries of the world and named Palmhaúkh because they are aware of sheikhs and tribal leaders and the crumbs are intended to talk about them



This is a foreign document not authored by Somalis, it would be very ignorant if the anti-hashemite elements within us to do away with this, because this is information, and information holds no bias.
User avatar
ZubeirAwal
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 15174
Joined: Sat Mar 19, 2011 1:05 pm
Location: No one feels safe from hypocrisy except the hypocrite.

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by ZubeirAwal »

NOTE: 727 hijra is 1326-27 C.E
ramzy2277
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 2253
Joined: Sat Aug 17, 2002 7:00 pm
Location: from

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by ramzy2277 »

I was about to highlight the most important points but i got lazy since its really long article, but the whole argument is all about the origin of th XADRAMOOT tribes and whether they are of Hashimtes origin or not.

in the midst of the arguement one of the thoughts of the xadareem's origin is that they belong to the Banu Isxaaq, and the name isxaaq is so common among the xadarim that they can get confused ,as the explanation goes on, the author comes across one namesakes of isxaaq which is Sheekh isxaaq bin ahmed ben mohamed the one who went to north somalia and his tomb still there in maydh.....the author goes on and on about exploring all links that xadarim can be linked to Hashimate family.

by the way zubair where you got this document from,can you share a link or a photo of this page.
User avatar
XimanJaale
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 12578
Joined: Wed Oct 27, 2010 4:15 am
Location: Buulo Xubeey, Wadajir District
Contact:

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by XimanJaale »

ZubeirAwal wrote:NOTE: 727 hijra is 1326-27 C.E
Cool so you are an Arab...you happy? :lol:

Waryaa ciyaarta meesha kada, you are African and ur ancestors existed way before Islam came to existence.
User avatar
ZubeirAwal
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 15174
Joined: Sat Mar 19, 2011 1:05 pm
Location: No one feels safe from hypocrisy except the hypocrite.

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by ZubeirAwal »

Shouldn't you be discussing the political situation in the south? As if it is important enough to actually rectify the situation Somalis are in over there?

That is a better discussion for you to partake in, as for this you have no say, and even if you insist that you do, you're opinion is ultimately negated and irrelevant.
ramzy2277
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 2253
Joined: Sat Aug 17, 2002 7:00 pm
Location: from

Re: Arabic readers among us, soo gala.

Post by ramzy2277 »

what is the source of this article zubair?
Post Reply
  • Similar Topics
    Replies
    Views
    Last post

Return to “Politics - Somaliland”