Somalier som flyttar från Sverige till UK

Soomaalida waddankan ku dhaqan

Moderators: Moderators, Junior Moderators, Islam mods

Abaay

Somalier som flyttar från Sverige till UK

Post by Abaay »

Hej alla!

Hoppas att ni alla mår bra....ser att det har blivit rätt så dött här inne...men jag tänkte att ni kanske ville hjälpa mig lite....
jag håller på att skriva min magister-uppsats och den kommer att handla om somalier som flyttar till Uk från Sverige...ni kanske tänker jahaa so what?...men det är så att jag har inte kunnat hitta en tillfredställande diskussion runt omkring detta fenomen från våran sida, somlierna...

Gör man detta för att alla andra somalier gör...eller är det verkligen så att vi är nomader i grund och botten och det stör inte oss så mycke att ta vårt pick och pack och flytta omkring?(det är är en av förklaringar som getts inom den akademiska världen)....eller är det så att vi vill gärna bo så nära som möjligt våra ina adeero or ina abtis?

Eller finns det förklaringar inom det svenksa samhället...och isåfall vilka är dessa?Vi är inte dem enda blattarna i det är samhället men det verkat som alla andra skriker efter att tas på allvar, kämpa för sin rätt att existera och synas, förutom vi somalier...är det så att vi inte orkar/kämpa och vill bara åka snålskjuts på de invandrar-communities som har kämpat länge i England? vad är det England erbjuder som Sverige inte gör?

Jag skulle vilja komma i kontakt med de som har gjort den här flytten och som skulle vilja svara på några frågor per mail.....

Jag är självklart tacksam för all feedback jag får...och lite av era tankar och så vidare...

Qeyr aan idiin dhaafay..
Walaashiin Abaay
Say_what1
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight

Post by Say_what1 »

# reasons from my perspective.

1. Educational reasons
2. Living closer to family members, Abtiyaal, harayars ect
3. Islamic reasons, More dugsis,mosques, Halal shops, ect, all those factors add up to a major reason,
4. Sweden is boring and the Somali community hasn’t got much to do, they are not offered much as well, they are quite neglected to a certain extent, but they need to work more together and do something as a Somali community
5. Apparently its easier to get jobs in UK
6. Business reasons, some somalis from Sweden have opened shops, internet cafe and restaurants, in UK, and many take the opportunity to work in somali business such as global money transfer companies

Sorry att jag inte skrev pa svenska, de e sa att jag inte har svenska bokstaver. do kan garna frag mig andra fragor har eller via PM private Message.

Hoppas din uppsats gar bra, wish you goood luck! Smile
EASTSIDE-05
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Location: L.E.Y.T.O.N H.I.G.H .R.O.A.D E10 UNDERGROUND MARFISH WiD Tarik And Rush

Post by EASTSIDE-05 »

sverige e shiiit land faan

bot der 10 or och dom 10 or har bara vart time waste plus at det e kaalllt
Adanna
SomaliNetizen
SomaliNetizen

Post by Adanna »

Att vi gör det för att vi är "nomader" i grund är en B-förklaring if you ask me. Hur många av oss eller tom av våra föräldrar har vuxit upp i bushen?

Anledningen, om d frågar mig, är att vi inte känner oss hemma här. Varför skulle vi göra det? Vi lever isolerade utan jobb, folk ser ner på oss osv..vem känner sig hemma i en sån miljö?

Jag snackar för mig själv, även om jag vet till 100 % att jag får jobb när jag är klar med skolan, har jag ändå inga som helst planer på att stanna kvar. Im gone in 3,5 år (inshLah) kompis jhg har redan bokat min ryan air biljett Laughing

Jag vägrar hjälpa det cyniska system som fuckade upp mina föräldrar och som tog den sista gnuttan av livsglädje som de hade.
COSTA
SomaliNet Super
SomaliNet Super

Post by COSTA »

^^En otacksam flyktings bekännelser de borde utvisad dig länge sen Razz
Locked
  • Similar Topics
    Replies
    Views
    Last post

Return to “Europe - Sweden”