Halal Arbete

Soomaalida waddankan ku dhaqan

Moderators: Moderators, Junior Moderators, Islam mods

COSTA
SomaliNet Super
SomaliNet Super

Halal Arbete

Post by COSTA »

السلام عليكم و رحمة الله و بر كاته

Under denna rubrik kan vi diskutera och tipsa varandra om halal arbeten

Vilka jobb som passar inte riktiga trogna praktiserade muslimer

jag tror Personliga assistanter och taxiförare och brevbärare är inte
lämpliga att jobba som muslim

Taxi förare du kommer att skjutsa fulla berusade ,bögar,osv

Personliga assistanter smutsig,att byta blöjar är icke för oss muslimer

Brevbärare man kommer att dela reklamer som innehållar alcohol och griskött

vad tror ni
LilTrigger
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Location: From The Hoods Of South West To the Streets Of North We Got It Poppin.

Post by LilTrigger »

Is it
Abaay

Halaal Arbete..

Post by Abaay »

Salaamacaleykum....

Halaal arbete, i min mening, är all arbete där du går upp tidigt på morgonen, tjänar dina egna pengar och bidrar till samhället...det är halaal arbete. Det spelar ingen roll om du kör taxi, jobbar inom hemtjänsten eller tar hand om ungar på dagis. Tänk om du inte kan få nåt annat jobb än inom äldrevården...vad ska du göra??? hänga på Rinkeby centrum och vänta pengar från socialen???? är det halaal sätt att leva på???

Vad ni vad jag tycker är det bästa med Islam....det är det inte finns någon mellan dig och Allah.....bara du och dina gärningar......alla andra dömande människor kan.......jaaaa
Jag säger inte det här för att vara kaxig eller nåt men...ibland känns det som de lärda människorna inte kan komma ner och sätta sig i 'vanliga' människors situationer.....att säga det är haram att jobba inom vissa job..(nu pratar jag inte om bartender job och liknande....) uppfattar jag som arrogans och nonschalans för vissa människors utsatthet...särskilt vi somalier i Väst-världen..

Abaay
Mizzo999

Post by Mizzo999 »

HÃ¥ller med Abaay

Vi somalier här i Sverige är riktigt efterblivna i arbetsmarknaden såväl som i det akademiska. Ironiskt nog är det religionen (som feltolkats grovt) som utgör en av grunderna till detta mönster. Kolla i Gbgsförorterna och Rinkeby där somaliska damer går runt i burka och deras söner är djupt religiösa. När man sedan vill hälsa på de så tar de inte ens emot ett "salaamu caleykum" och de unga religiösa grabbarna "har inte lust med skolan". En inkonsekvens som renderar i att köra de somalier i detta land ner i diket. Vi måste verkligen ta tag i oss själva och börja producera något.
yassabdc

Re: Halal Arbete

Post by yassabdc »

Jag heter Yassin A. Och bor i Göteborg. Jag tycker att ett arbete är ett arbete, det duger för mig. Det bästa ni kan göra är att inte blanda in religionen med det samhälle ni lever i. För de som inte tycker att ett arbete inte skulle passa er som en trogen muslim kan det vara värre att ta emot socialbidrag. För vissa är de tvungna men för dem flesta söker de gärna med glatt.
Vet ni att Somalier i det här landet är de sämst ställd invandrare som någonsin har sökt sig i Sverige? Ibland skäms jag för min egen nationalitet, för det är många som som inte förstår skyldigheten i den somaliska nationen. Man behöver inte smutskasta och hitta på saker som inte stämmer i verkligheten bara för att få en liten sak. Var rädd om Somalia och somaliska befolkningen.

Mahadsanidiin
Yassin A.
HELWAA
SomaliNet Super
SomaliNet Super

Post by HELWAA »

Vad menar du med halaal arbete.....enligt alla sheekhs sånt finns inte.Vissa vill leva på andra och ta socialbidarg och sova hela dagarna.Som muslim ska du tjäna dina egna pengar.

Så länge du inte serverar alkohol eller delar gris kött det är fritt fram Laughing
HELWAA
SomaliNet Super
SomaliNet Super

Post by HELWAA »

[quote="yassabdc"]Jag heter Yassin A. Och bor i Göteborg. Jag tycker att ett arbete är ett arbete, det duger för mig. Det bästa ni kan göra är att inte blanda in religionen med det samhälle ni lever i. För de som inte tycker att ett arbete inte skulle passa er som en trogen muslim kan det vara värre att ta emot socialbidrag. För vissa är de tvungna men för dem flesta söker de gärna med glatt.
Vet ni att Somalier i det här landet är de sämst ställd invandrare som någonsin har sökt sig i Sverige? Ibland skäms jag för min egen nationalitet, för det är många som som inte förstår skyldigheten i den somaliska nationen. Man behöver inte smutskasta och hitta på saker som inte stämmer i verkligheten bara för att få en liten sak. Var rädd om Somalia och somaliska befolkningen.

Mahadsanidiin
Yassin A.[/quote]

Jag håller absolut med dig.Somalier bara ljuger tänderna av sig för att få allting serverat på ett fat och det är orättvist mot oss andra som kämpar natt och dag med båda utbildning och jobb för att visa att vi också tillhör det här landet och försöker verkligen motvisa det här att invandrare vill bara leva på social bidrag. Surprised
Locked
  • Similar Topics
    Replies
    Views
    Last post

Return to “Europe - Sweden”