Eget företagende bland somalier is Sverige

Soomaalida waddankan ku dhaqan

Moderators: Moderators, Junior Moderators, Islam mods

Abaay

Eget företagende bland somalier is Sverige

Post by Abaay »

Hej alla.....

Jag undrar hur det kommer sig att det inte finns fler somalier med egna företag i Sverige? Finns det specefika hinder för somalier..men tänkte på att alla andra invandrar-grupper har lyckats så mycke bättre inom det här området....

Entrepenörskapet är inget nytt för somalier....och inte heller för somalier som bor utanför Somalia (kenya, Tanzania, Syd Africa, UK, Canada etc etc)..men somalier i Sverige är mystry to me.....

Jag skulle gärna vilja höra era tänkar om det..och om det finns några som har försökt öppna eget eller känner andra som har försökt öppna eget men haft problem med det.....

Abaay
Mizzo999

Re: Eget företagende bland somalier is Sverige

Post by Mizzo999 »

[quote="Abaay"]Hej alla.....

Jag undrar hur det kommer sig att det inte finns fler somalier med egna företag i Sverige? Finns det specefika hinder för somalier..men tänkte på att alla andra invandrar-grupper har lyckats så mycke bättre inom det här området....

Entrepenörskapet är inget nytt för somalier....och inte heller för somalier som bor utanför Somalia (kenya, Tanzania, Syd Africa, UK, Canada etc etc)..men somalier i Sverige är mystry to me.....

Jag skulle gärna vilja höra era tänkar om det..och om det finns några som har försökt öppna eget eller känner andra som har försökt öppna eget men haft problem med det.....

Abaay[/quote]

Intressant fråga - har du själv haft planer på att starta eget?

Personligen tror jag att det är såhär: Somalierna här i Sverige består av 2 typer: jag-ska-åka-hem-till-somalia-snart och jag-drar-till-england typen. Eftersom båda två tydligen inte planerar att stanna här under en längre period så anstränger de inte sig att komma in i samhället eller starta eget företag, köpa hus osv.

Fast det finns några få somalier som faktist har toppjobb till och med...en snubbe i Skatteverket ex, några läkare och tandläkare - men de är få.
Abaay

Post by Abaay »

Hej..

Att vara sin egen boss är det bästa som finns tycker jag och sen arbeta med något man själv vill och är ansvarig för är ännu bättre....så ja jag har drömmar att driva eget företag nån gång i framtiden...

Du, Mizzo, har nog rätt i din delning av somalierna i Sverige, men tror också att detta är det värsta som kan hända somaliska ungdomarna i Sverige eftersom de inte ser någon att efterlikna eller något att sträva efter. Det konstiga är att jag tror att det finns en tredje grupp som befinner sig någonstans i mitten, som inte vet vad de ska göra...eller hur de ska göra..

Abaay
Mizzo999

Post by Mizzo999 »

[quote="Abaay"]Hej..

Att vara sin egen boss är det bästa som finns tycker jag och sen arbeta med något man själv vill och är ansvarig för är ännu bättre....så ja jag har drömmar att driva eget företag nån gång i framtiden...

Du, Mizzo, har nog rätt i din delning av somalierna i Sverige, men tror också att detta är det värsta som kan hända somaliska ungdomarna i Sverige eftersom de inte ser någon att efterlikna eller något att sträva efter. Det konstiga är att jag tror att det finns en tredje grupp som befinner sig någonstans i mitten, som inte vet vad de ska göra...eller hur de ska göra..

Abaay[/quote]

Intressant. Kan avslöja att jag också håller på att starta eget =)
Cool*Rush

Post by Cool*Rush »

What are you guys chit chatting about? Surprised
I would like too know you know?
mahamed99_sex
SomaliNet Super
SomaliNet Super

Post by mahamed99_sex »

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
Locked
  • Similar Topics
    Replies